Go to ...

SafetyZone.pl

Safety: education, training, news and comments... Edukacja: szkolenia z zakresu bezpieczeństwa: antyterroryzm, kontrinwigilacja.

RadioPatrol.PL – kliknij i słuchaj:

SafetyZone.pl on YouTubeSafetyZone.pl on TumblrRSS Feed

20 lipca 2017

Laserem w płot?


Najpierw jest walka o sprzęt. Gdy sprzęt się pojawia i zaczyna być wykorzystywany zaczyna się walka o prawdę i honor? Jak zawsze gdy dwóch się bije… tak dzieję się też w sporze o legalność i funkcjonalność lub w zasadzie prawdziwość odczytów, jakie można uzyskać poprzez pomiar prędkości wykonywany popularnym w polskiej “drogówce” miernikiem “UltraLite”. Obserwacja tej batalii, dziejącej się między polską Policją, a polskimi kierowcami byłaby momentami nawet pouczająca, gdyby nie fakt, że na tej medialnej “awanturze” zyskują głównie ci, przeciw którym ta elektroniczna broń jest kierowana, czyli drogowi piraci, przekraczający prędkość i nagminnie łamiący przepisy, których zapisy w wielu ważnych paragrafach związanych z jej zdroworozsądkowym ograniczaniem oraz zasadami karania niebezpiecznych użytkowników dróg, są jedyną racjonalną barierą chroniącą rozsądnych kierowców przed “wariatami” za kółkiem. Z drugiej strony medalu wręcz niezręcznie przyglądać się próbom obrony poważnej państwowej instytucji, która najpierw wydała publiczne pieniądze na zakup nowoczesnych urządzeń, a dzisiaj tłumaczy się z tego, po co je kupiła i jak dba o ich prawidłowe funkcjonowanie. W tej batalii tym czasem chwila na głos Policji. Instytucja wydała bowiem oświadczenie w sprawie wzbudzających zainteresowanie zmotoryzowanych i mediów, mierników prędkości.

Zatem, jak czytamy w tekście opublikowanym na stronie Policja.PL: “W jednym z programów telewizyjnych pojawił się nieprawdziwy zarzut, że laserowe mierniki prędkości UltraLyte nie nadają się do użytku, a wykorzystujący je policjanci nielegalnie wystawiają mandaty kierowcom. Policja decydując się na zakup mierników UltraLyte kierowała się jakością i możliwościami technicznymi urządzenia. Radar ten jest skutecznie wykorzystywany przez policję w wielu krajach na całym świecie. Wszystkie urządzenia służące do pomiaru prędkości, będące na wyposażeniu Policji posiadają świadectwa legalizacji pierwotnej, a co 12 miesięcy są poddawane legalizacji wtórnej przez Okręgowe Urzędy Miar. Posiadają również ważne zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego wydane przez GUM, zgodne z zapisami zawartymi w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach. Policjanci pełniący służbę na drogach działają w myśl Ustawy o Policji, m.in. na podstawie art. 1 ust.2 pkt 2 oraz ustawy Prawo o ruchu drogowym. Do ich podstawowych zadań należy ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu i komunikacji publicznej, także w ruchu drogowym Art. 129 PoRD nadaje Policjantom m. in. uprawnienia do używania przyrządów kontrolno-pomiarowych, a w szczególności do badania pojazdu, określania jego masy, nacisku osi lub prędkości, stwierdzania naruszenia wymagań ochrony środowiska oraz do stwierdzania stanu trzeźwości kierującego. Policjanci przechodzą odpowiednie szkolenie z wykorzystania mierników prędkości. Zostają zapoznani z ich budową i zasadami użytkowania, a w części praktycznej zajęć z ich działaniem w warunkach rzeczywistych. Sposób przeprowadzania pomiarów i obsługi urządzenia podlegają ocenie wykładowcy, który przeprowadza szkolenie. Dotyczy to również laserowych mierników prędkości. Kurs specjalistyczny kończy się egzaminem. Jedynym celem wykorzystywania miernika laserowego UltraLyte i innych przyrządów kontrolno-pomiarowych jest skuteczna walka z piratami drogowymi, a co za tym idzie dbałość o bezpieczeństwo na polskich drogach. Należy dodać, że nadmierna prędkość to nadal jedna z głównych przyczyn wypadków drogowych, w których rocznie ginie kilka tysięcy osób. Dlatego nie ma mowy, aby policjanci zrezygnowali z kontroli prędkości.”

“UltraLite” to lekki i przyjazny w obsłudze laserowy miernik prędkości. Według producenta jego aluminiowa obudowa zapewnia urządzeniu wytrzymałość, posiada wygodne źródła skutecznego zasilania, ma ponadto celny miernik z laserem i doskonałą optyką dobrze działającą także w złych warunkach pogodowych, i ma możliwość utrwalenia momentu rejestrowanego wykroczenia, a regulowana podstawa ramienia “pistoletu” daje pewność w pracy. Miernik kosztuje około 1700 dol., tj. ok. 6700 zł u dystrybutora w amerykańskim stanie Kentucky. Zapewne jego polska wartość jest znacznie wyższa, choćby z powodu certyfikacji-legalizacji urządzenia.

“UltraLite”, podobnie jak pozostała infrastruktura użytkowana przez policjantów i inne służby, mające za cel poprawę bezpieczeństwa na drogach, kosztuje podatników dużo mniej, niż sama “zarabia”. Budżet państwa zyskuje miliony złotych rocznie, a drogowi piraci poprzez coraz dotkliwsze kary są w wielu przypadkach skutecznie pacyfikowani. Trudno jednak odebrać w tym sporze rację osobom, które za pośrednictwem materiału telewizyjnego telewizji TVN24 w magazynie “Polska i Świat” już w 2016 roku w zasadzie naocznie udowodniły, że akurat te radary są po prostu nieprecyzyjne. Sąd w Zamościu uniewinnił kierowcę, który zakwestionował pomiar takim właśnie laserowym miernikiem. Policja broni swoich racji… a piraci zacierają ręce.

RadioPatrol.PL

materiał TVN24:

zdjęcie urządzenia za: policeradarrepair.com

 

 

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

More Stories From Uncategorized

About redakcja